Jak na tuning 16VT?

Toto jsou poznatky členů (ne kompletní) z Anglického fora a diskuzí zabývajicími se 16vt motory .Členové z celého světa, kteří daly dohromady poznatky z tuningu 16VT motoru  a sepsali je.

Ještě na dálku poděkujem tamním členům - zejména Begbie (nedávno po 3 letech pokusů/omylů oživil 400PS coupe), JMA, Barnacle, V666, paulino, cosmograph a … 

Standardní výkon 16Vt je 195BHP. Se základními úpravami je možné dosáhnou 240-260BHP, což ale není strop, ale vyšší výkon vyžaduje více úprav a mechanických zásahů. Díky velké příbuznosti motoru s Deltou integrale se dá nakoupit mnoho dílů z integrale a použít na 16VT… 

Základním předpokladem pro jakékoliv úpravy je dobrý stav motoru a jiných důležitých komponentů –proto než začnete jakkoliv ladit,ujistěte se že je vše OK. 

Za 0 stupeň lze považovat kontrolu kompresních tlaků motoru , výměnu náplní, řemenů a zkoušku tlaku v mazacím okruhu –jen za tepla (100°C na oleji) nesmí jít pod 1.5bar při volnoběhu a 4bar při 4000ot/min jinak hrozí zadření motoru a nevrtané poškození vačkových hřídelí…


STAGE 1

Budík tlaku turba – Žádný výkon navíc, ale jeden ze základních měřících budícků ,pro další bezpečné ladění.

Výfuk

3“ výfuk je opravdu pro velmi vysoké výkony. Ztráta kroutícího momentu v nízkých otáčkách, ve prospěch vysokého výkonu ve vysokých otáčkách. Platí ,že čím větší průměr ,tím větší množství plynů projde, ale je také větší hlučnost.

Další variantou je 2.5“ výfuk, který je kompromisem mezi hlučností a výkonem. 

Odstraněním katalyzátoru se dá taky opět něco získat,s rizikem, že neprojdete legálně STK. Zde se nabízí použití sportovního katalyzátoru, jehož nevýhodou je cena.

Úpravou výfuku s odstraněním katalyzátoru se dá získat několik levných BHP – zpravidla do 15 koníků.

Výfuk lze ukutit doma ,s nezaručenou hlučností, nebo pořídit homologovaný supersprint,či OMP pro sk. N/A kde je garantovaná hlučnost 94db.


ECU Chip

Chip –pro základní stupeň úprav s říznivým poměrem cena/výkon.Kvalitní kousky přidají 20 až 30BHP. Navýšení výkonu je zpravidla dosaženo zvýšením plnícího tlaku na cca 1.35bar a následnou úpravou palivových a zapalovacíh map.

Populární a ověřený chip pro 16VT je od Evocars.Někteří majitelé tímto chipem ale mají problémy se studeným startem a chodem motoru za studena.

Pro větší dodávku paliva se dá použít 3bar regulátor tlaku plaiva jako náhrada ze seriový 2.5 bar.S tímto upgrade je však nutný zásah do všech palivových map.

Ověření poměru AF po montáži jakéhokoliv „univerzálního“ chipu je nezbytné...

FMIC

Nárust BHP s poklesem teploty nasávaného vzduchu je zhruba 3°C dolu 1%výkonu nahoru proto nahradíme seriový IC před kolem kvalitním FMIC – auto nejen, že lépe pojede,ale bude i lépe vypadat.

Na výměníky voda/vzduch zapomeňte- váží moc, a nemají takovou účinnost, náhrady seriového IC s větším objemem to samé –špatný přístup chladícíhovzduchu …

Na výběr máme mnoho IC –od různých IC z jiných aut, či ryze tunerské celohliníkové kousky.

Celohliníkový kousek za velmi slušnou cenu (kolem 4000czk) lze sehnat střeba na http://www.saabtuning.cz/tdilys10.htm

Blow-Off ventil – nic nepřidá krom lepšího zvuku v případě kousků odfukujících do atmosféry.Pro náhradu seriového kousku většinou hraje lepší vzhled a nezbytný hlasitý odfouknutí…

Sériový funguje celkem dobře a dokud nebudete potřebovat odpouštět ohromné množství vzduchu, nemá cenu Bosch antipšouk® vyhazovat…

SIP – použití přímějších kovových trubek s menšími změnami na průměru orpoti plastovým trubkám přinese drobné zlepšení v reakci na plyn, díky menším restrikcím a větší spolehlivost při vyšších plnících tlacích.

Boost Controler – plnící tlak je kontrolován EBV (electronic boost valve),což je malý kovový váleček na levé straně chladiče,do kterého vedou 3 hadičky a pár drátků.

Jeho náhradou ze MBC (manual boost controler) lze různě nastavovat plnící tlaky,co jsou v možnostech turba a motoru:o)

Pro běžné ježdění je dobré nastavit tlak do 0.9 bar což umožňuje dosáhnout do 210BHP. Nastavení do 1.4bar je pro rychlé svezení s výkonem do 260BHP….

* MBC-manuální regulátor tlaku, kde plnící tlak neovlivní WG dokud se nedosáhne nastaveného tlaku
* EBC (electronic boost controller) elektronický solenoid umožňující plynulou regulaci plnícího tlaku a je tak možné zásahem do ECU,či přídavným zařízením (Apexi AVC-R, Blitz, Greddy …) ovlivnit jeho průběh…

Silnější benzínová pumpa – je žádoucí a někdy nezbytné vyměnit benzínovou pumpu za silnější. Walbro 255 je častá náhrada.

Pokud máte problémy chudou směsí ve vysokých otáčkách a vysoké zátěži, zkuste vyměnit seriovou benzínou pumpu.

Doplňující úpravou náhrady palivové pumpy je úprava elektrického zapojení ,kdy se natáhne jištěných 12v přímo od baterie k pumpě,a toto napětí je spínáno přes relé ,které ovládá starý napájecí kabel. Tak získáme stabilnější napájení benzínové pumpy…

Tyto úpravy lze považovat za základní stupeň ,kde konečný výkon dosahuje až 260BHP

STAGE 2 a vyšší
první stupeň lze dále doplnit dalšími úpravami :

Tipo 16v sací vačka

– tato vačka může přidat až 10BHP a vyšší chuť motoru po otáčkách.Part Number vačky z 16v 107kw tipa : 7697190

Specifikace 16 vaček jsou v následující „tabulce“:

Tipo 16v/107kw:
In 3deg/Ex 51 deg (234 úhel otevření) 10.15 mm zdvih 

Tipo 16v,Coupe 16v/102kw:
In 1 deg/Ex 45 deg (226 úhel otevření) 9.57 mm zdvih

Integrale 16v  (Coupe 16vt ):
In 8 deg/Ex 35 deg (223 úhel otevření) 8.6 mm zdvih

Thema 16v (N/A):
In 5 deg/Ex 54 deg (249 úhel otevření) 9.1 mm zdvih 

Úhly otevření jsou měřeny při 0.8mm kontrolní vůli. 

Výfuková vačka pro turbomotory má svá specifika oproti NA vačkám (malý zdvih v HÚ, krátký úhel otevření atd..) –proto je třeba ji zachovat seriovou ,či dodržet daná specifika.

Trubkové svody výfuku – seriový svod je příliš restriktivní díky svému designu , proto jeho náhradou lze získat kolem 10BHP.

Na světě je mnoho výrobců trubkových svodů,kteří dělají i různé průměrové varianty.38mm pro serii a lehčí úpravy, 40-42mm pro extrémní výkony přes 500BHP.

Ceny s pohybují od 12000czk+doprava výše.

Lze koupit i verze pro externí WG. 

Kvalitní výrobce svodů a tuning dílů  –nejen pro 16VT,ale i pro 20VT je v itálii na tomto odkazu:

http://scara73.it/collettori/co3.html

 
Turbo Upgrade – když upgradujete na lepší turbo, myslete na to,že seriové vnitřnosti vydrží cca 320BHP…


* Standard Coupe 16V turbo je turbodmychadlo s následujícími parametry:

 trim 50 tb0367 (T3 ne T28 jako ve 20VT) – stejné jako v deltě II HPE
kompresorová mapa seriového turba s požadavky na množství vzduchu v lbs/min v závislosti na otáčkách

vodorovné čáry značí plnící tlak 1bar (2bar absolutní), 1.2bar (2.2 na grafu), a 1.4bar (2.4 b na grafu)


* Lancia Integrale Evo II turbodmychadla jsou podobné 16vt (obojí jsou tb0367) ale má větší kompresorové kolo (trim 60). Toto turbo je vhodné do 280bhp. Pasuje bez větších modifikací.pokud seženete komplet ,vemte i výfukovou část,která je o dost větší a méně restriktivní
* Lancia Evo I a Integrale 16V turbodmychadla jsou větší a mají větší LAG .Ale dokáží dodat vzduch pro 300bhp+. Také pasují bez větších modifikací...

* Cosworth T3/4 –Větší než turbo z integrale ,pasuje bez větších úprav,turbo má větší LAG, a zpravidla vše se děje po 4000ot/min,s tím že udržet tlak 2 bar do omezovače není problém 

S použitím trubkových svodů,kde lze vyrobit jinou přírubu lze volit i jiná turbodmychadla -nejčastěji GT28RS s .64 or .86A/R housingem.

S tímto se lze dostat k hranici 329BHP at 1.4-bar (ověřeno jedním členem na brzdě) ,s dalšími úpravami není nemožné 350BHP…


Kované písty – při výkonech přes 300-320hp a otáčkách přes 7000 je moudré je použít .. ceny za kvalitní kované výrobky od 18000,- za sadu .Jména výrobců jako u 20VT

Kované ojnice – seriové ojnice po mnoha úpravách a tepelném zpracování zvládnout 350hp a otáčky do 7000 …s ojnicemi je dobré se obrátit na renomované výrobce jako Cuningham,či Pauter,  kde ceny začínají od 700euro za sadu.

Levné výrobky za poloviční cenu z Ebay vynikají nekvalitním zpracováním a materiálem na úrovni seriových ojnic…

Pro ojnice a písty a klikový mechanismus platí to samé co je zmíněno v článku o úpravách 20vt.

Klikovka – seriová klikovka je kovaná, jejím odlehčením a vyleštěním se zvýší chuť motoru do otáček. I bez úprav je schopná zvládnou více než 400PS (rekord drží 962 BHP integrale). 

Klikovku lze excentricky přebrousit na zdvih až 92mm, čím se dá společně s převrtáním na 85mm (pozor na tloušťku stěny bloku –někdy dovolí i 86mm, ale to je spíše pro NA aplikace) zvýšit objem až k hranici 2.2l.

Další úpravy:

Dále lze kompletně upravit hlavu (lze zvětšit výfukové ventily na 29mm), seriové sací potrubí , či sací potrubí nahradit kouskem z 16v integrale evo (tipo 1.8 16v), které je méně restriktivní. Sání z kappy 16vt s ejeví jako nejlepší,  ale pod kapotu se moc dobře nevejde – je třeba přepracovat, nebo zrušit mnoho věcí (servo,cívky,ABS..)

Použití vaček s jinými zdvihy a časováním také přinese nějaký výkon –přebrus ze serie lze sehnat kolem 12000czk , kvalitní vačky z plného materiálu začínají na 17000 czk bez DPH,špičkové C&B od 25000czk.

Při montáži vaček je třeba pamatovat na jistá úskalí –minimální vůle ventil-píst by měla být 1.5mm, proto tuto vůli změříme přes modelínu, a po zjištění stavu případně probereme písty…je vhodné skládání motoru přenechat někomu kdo tomu rozumí – řidmě s pravidlem, každý má dělat to co umí nejlíp-vyhneme se tak zklamání z mdlého výkonu,či destrukce motoru…:o) 

Dále lze měnit vstřiky, spojku za OMP, či jiný ekvivalent.Vyměnit zapalovací moduly za výkonější...úprava převodovky jistě také přijde vhod,stejně jako přestavba na 4x4..

Elektronika

Vysoký stupeň úprav motoru vyžaduje přesné řízení – lze upravit i seriovou elektroniku tzv. Live mappingem, nebo ji nahradit plně programovatelnou elektronikou, která dá motoru vše co potřebuje a nebude dělat komplikace různými korekcemi bohatosti směsi z closed loop režimu v open loop režimu. 

Existuje i řešení jak udělat plně programovatelnou ECU ze seriové IAW jednotky s datalogingem a diagnostikou s možností hybridního Alfa-N řízení motoru za cenu cca 600euro(je třeba započítat nutné náklady na měřící techniku).Za tuto cenu získáte plněprogramovatelnou ECU ,vytvořenou ze seriové jednotky, kterou lze programovat kdykoliv přes diagnostickou zásuvku.Jednotka je vybavená seriovými mapamy pro daný motor.
Řešení vymyslel člověk Nikola Radenkovič a zde jsou jeho stránky: 

http://rp-lab.com/hp.shtml

 

pro úpravu podvozku,brzd a jiných vychytávek platí to samé co pro 20VT