Provozní teplota oleje

  • Carlos 20vt
    Njn ted us to budu vědět..stejne si koupim dalsiho takoveho křapa..jinsi auto us nechcu :-D
  • sebo 1.8 16V
    asi preto tam ten chladič je:) Dokonca aj ten na okruhoch nestíha .A nemyslím ze by ho niekto odpájal a hnal 200Km/h :)
  • Carlos 20vt
    Tak nic šály na klice i klika to odnesla takže motor ko :-( Doporučuji u VT odpojit chladič oleje..moc dobra věc :-D
  • Alejandro
    honza: souhlas, 80 na oleji držet je ideál....Navíc to že to olej vydrží neznamená, že to vydrží i součásti motoru...A pak je tu ten rozdíl teploty u čidla a v jinačích částech motoru, který může být pár desítek stupnů
  • Honza
    skotečné možnosti olejů sice vyšší bejt můžou, ale těch 150°C + je na mazacím místě, ne v místě na hlavní galerii kde je napíchlý čidlo...

    toť jeden z problémů.. ten rozdíl je pak klidně 100°C a momentálně se snažím držet teplotu na měřících bodech za všech okolností co nejnižšší - motor 70°C olej 80°C ..

    motoru to vyhovuje. a hlavně mam obrovskou rezervu..
  • Ravel
    Pánové,
    Selenia 10W60 Racing má výkonovou specifikaci API SG (viz.flczech), která byla platná v letech 1989-1993, takže horká novinka to rozhodně nebude. V té době FL skutečně znamenalo Fiat Lubricanti. Dnes oleje pod značkou Selenia dodává Petronas a jejich cena odpovídá ceně originálních náhradních dílů a příslušenství Fiat.
    Odkud čerpáte informace typu, že olej při 110°C přestává mazat nevím, ale 100-110°C může být u moderních motorů teplota chladící kapaliny a olej bude jistě teplejší. I běžně udávaný parametr HTHS při 150°C (bohužel pro Selenii 10W60 jsem ho nikde nenašel) naznačuje, že skutečné možnosti motorových olejů jsou vyšší než 110°C.
    Pokud Vaše motory vyžadují olej 10W60 a Vy jim chcete opravdu prospět, tak se alespoň poohlédněte po olejích API SL a ACEA A3, které mají zaručenou hodnotu HTHS (například Petronas Syntium Racer X1 10W60 API SL ACEA A3, který v koncernové hiearchii zaujímá postavení nad Selénií a je dostupný za velice rozumné ceny).
  • amadeus69
    Je pravda, že předepsaný olej 10w40 je třeba brát z rezervou vzhledem k stáří kupéček.
    Za 15-20 let budou na trhu zase úplně jiné oleje o kterých se dnešním konstruktérům ani nesní :)
  • Alejandro
    krisz: jo přečítal, manuál od výrobce je skoro 15 let starý, tak nečekej, že bude doporučovat 10W60,který tehdy asi stál nehorázné peníze....Jo a 150 teplota oleje na 10W40 je smrt pro turbo a pak motor, doporučuju se informovat u výrobce co snese olej 10W40, různé zdroje uvádí že bezpečné je nepřekračovat 110 na oleji,s tím že 130 je fakt limit, kde už to nemaže jak má! a vubec, nevidím důvod proč přehřívat olej nad 100 stupnů, namontujte přídavné chladiče oleje a jeto. Zjištoval jsem vlastnosti olejů Valvoline,Texaco a CAstrol a ty oleje nejsou stavěné na to, aby se snimi překračovaly tak vysoké teploty. Možná to párkrát snese,ale pak bude hotovo...
  • Carlos 20vt
    Tak jsem vypustil ten olej..Při srovnání s novým olejem co mám na dolití je o moc řidší a takový jakoby na dotek méně mastný. Asi jako 0w40 co lejeme do bmw 320d..
    Musel se něak přepálit nebo něco nevim jak si to vysvětlit,každopádně voda se do něho nedostala jak sem puvodně myslel.
    Motoru se nic nestalo sundal jsem ventilové víko a vačky jsou zdravé..takže spodek ani nerozdělavám mělo by to být ok.Zítra vemu zbytek toho 5w50 a strčím ho do trouby na 150 stupnu a uvidim co se bude dít :-D
  • Ravel
    Dovolím si poznámku k tématu.
    V FC 1,8 máme v souladu s návodem k obsluze a podle doporučení výrobců maziv olej 5W40. O schopnosti oleje mazat i při velkém zatížení nejlépe vypovídá vysokoteplotní viskozita při 150°C (je tedy zřejmé, že olej při 130°C mazat nepřestane) HTHS 3,8 cP a o rychlosti degradace oleje vypovídá specifikace API SL a ACEA A3 společně s poměrně dobrou hodnotou T.B.N. 10,2 mg KOH/g.
    Tlak oleje při běžné jízdě (t.j. do cca 160 km/h) se udržuje na 3b, při využití max. rychlosti (podle tachometru) do mírného kopce tlak klesá na cca. 2,8b.
    Mezi viskozní klasifikací SAE a vysokoteplotní odolností oleje není přímá souvislost (u vysokootáčkových motorů naopak není velká viskozita žádoucí). Stejně tak není důvod si myslet, že za zvýšenou teplotu Carlosova motoru může olej 5W50.
    Na druhou stranu v opotřebeném motoru, kde mazací soustava nedává s běžným olejem záruku dostatečného promazání všech ložisek má použití vysokoviskozního oleje opodstatnění, protože žádný motor se nezadře protože má nekvalitní olej, ale protože v kritickém místě olej chybí. I v tomto případě bych se však orientoval na dostupné oleje API SL a ACEA A3 se zaručenou HTHS.
  • krisz
    Vy rad kritizujete ludi hejze?Neviem ale neviete citat alebo nechcete citat a len tak niekedy napisete blbosti...Ale nevadi chlaci sme ludia a ludia niekedy bez rozmyslania vypravaju blbosti,taky je zivot...
  • krisz
    Alejandro:Precital si co som tam pisal trosku nizsie?Tak este raz napisem!Ked som kupil auto tak este som nevedel aky olej pouzivat,tak som dotoho dal valvoline 10w40 a zdenysM.L to nebolo kupovane v tescu ani nahodou,vtedy ten valvoline stal 350kc 1liter!A ked chcete vediet nepouzival som neviem kolko rokov len 8000km a potom som nasiel ten forum a odvtedy pouzivam seleniu 10w60.A inak vyrobca do 16VT pise selenia 10w40!!!!!!!!!!No neviem ze 120C oleja je smrt motora,mozno tebe odisiel motor pri 120C ale mne funguje normalne :DDD Cerpadlo mam origi mam najzdenych 155000km a pri 80C stale mi maze 1.2bar...
  • ZdenysM.L.
    Alejandro: protože není v akci v Tescu :-))A protože tu nikdo až na pár lidí nečte technické listy k olejům případně jim nerozumí!!!
  • Alejandro
    krisz: 120C pro 10W40 se rovná téměř smrti motoru nebo turba, tuším že výrobce udává, že přestane mazat ve 130:)a bude brzo degradovanej. Proč tolik riskovat když 10W60 stojí jen o trochu více?
  • Carlos 20vt
    No zitra to rozeberu auto uš mam na špalkach..tak snad bude spodek OK Ono to něco mazalo uplne na nule to nebylo kontrolka se nerožla. a podle externího měřáku mi ukazuje budík v autě o 1bar méně..
  • sebo 1.8 16V
    keď je tu tato temä staršia verzia 1,8 mala budík na teplotu oleja novšia na napätie baterky kde bolo dane to čidlo bolo by to veľmi uletené to prerobiť? Myslím že udaj o teplote oleja aj keď u astmatika je dôležitejší udaj ako napätie
  • Honza
    hm tak si poděkuj:) základní chyba to štvát bez chladiče oleje... minimálně bych zkontroloval ojniční šály...
  • krisz
    Preco tam nemas chladic na olej???Podla mna olej v pohode,ja pametam,ked som kupil auto a este som nevedel presne aky olej tam pouzivat,tak do motora som dal valvoline 10w40 a bolo v pohode,akurat v meste ked bolo vonku 30C,tam teplota oleje stale medzi 100-120C...Odkedy jazdim na selenia 10w60,to sa nestane,v lete max.90C...Podla mna preto si mal teplotu az 150C,lebo nemas ten chladic na olej a turbomotor to potrebuje
  • Carlos 20vt
    mam 16vt a chladic nemam je tam jenom zpatecka.. a olej to je od mobilu. to je vyborne tak vyleju 500 km stary olej :-)
  • Honza
    no jelikož teplota vylezla na 150°C problém v oleji nebude (ten tímto zdegradoval..), ale někde jinde - přívod vzduchu k chladičioleje..

    pamatuju an mimoŇský letiště, když nocarretovi zbytek plastovýho podběhu(nebo nějaká jeho část) překryla olejovej chladič a v tu ránu tam měl taky 150°C

    5W50 pokud od Mobilu, tak dle materiálovýho listu je na tom svejma vlastnostma stejně nebo i dokonce líp než některý XW60... takže zde problém nebude

    ve svým coupe mi teplota nepřelezla přes 110° ..ano je to astamtik, ale výkonově o 50% nahoře... bez olejovýho chladiče -pouze výměník voda-olej
  • sebo 1.8 16V
    Ak to niekto chce túrovať 200KM/h tak 10W60 Aj keď je možne aj chytené olejové čerpadlo teda podla to tlaku co píše alebo v ťahu čidlo
  • Alejandro
    na 10W6O VAlvoline či Castrol to taky funguje,odzkoušeno;)
  • ZdenysM.L.
    10w60 10w60 10w60 Selénia!!!!!!!!!!!!!Fiat je srááč áááno:_))Bože za co.Furt se to tady omílá.
  • ZdenysM.L.
    5W50 ????????????????????a to ti doporučil kdo????????????????Pokud toho člověka znáš pošli mu ůčet za GO motoru a řekni mu ,že je kokot .
  • krisz
    Vsak tam mas chladic oleje,ked mas 20vt.Neodisiel ti nahodou cerpadlo na olej?
  • Alejandro
    to máš teda štěstí, že ti to motor přežil...dej hned chladič oleje větší,a ten olej už asi bude po smrti
  • Carlos 20vt
    Tak si jedu večer po dálnici prazdná cesta 180-220km mrknu na teplotu oleje a byla až v červeným kolem 150 stupnu. Ubral jsem za chvíli klesla na 100,ale jakoby olej ztratil něake schopnosti od té doby mi ukazuje výrazně menší tlak.. Vždy sem měl při 100 stupnich kolem 2b
    A tedkom už při 80C ukazuje 0.
    Samo,že s tím nejezdím.. budu muset namontovat chladič oleje..a dát zase nový olej..tedkom mám 5w50.
    Snad to neodnesly šálky nebo něco,ale asi ne žadne neobvykle zvuky nejdou slyšet..