Jak vyčistit vnitřek předních světel?

Není na tom nic těžkého a mám pocit, že to zvládne téměř každý kdo má dvě ruce, ale vzhledem k četnosti dotazů na rozebírání světel jsem sepsal krátký návod. Chcete-li se dostat do světlometu, jediná jednoduchá cesta vede přes odlepení průhledného plexiskla od zbytku. Jak na to?

 

1. Sundat světlo z kapoty (4 matky a kabely)

2. Světlo libovolným způsobem ohřát na teplotu mezi 50 a 80°C. Já preferuji ohřátí v obyčejné kuchyňské troubě, ale jiným vyhovuje i horkovzdušná pistole aj.
Není nutné se obávat, že světlomet touto teplotou poškodíte - podobně ho v létě zahřeje i přímé slunce.
Potřebná teplota závisí na konkrétním kusu, ale obecně platí, že pokud na něm neudržíte ruku, je to moc a pokud plexi nejde odlepit, je to málo.

3. Plexisklo je na zbytku světla pouze přilepené. Není nutné nic šroubovat, ani sundavat spony. Po zahřátí ho lze odlepit dvěma (a více) širokými šroubováky, dlátem, špachtlí, nebo podobným hardware.
Šroubováky je nutné zasunout až ke spodní hraně plexi a poté ho opatrně "páčit" střídavě po všech stranách světla. Pokud světlo nechcete poškodit, je nezbytné trpělivě stupňovat sílu do chvíle, než se začne plexisklo pomalu odlepovat - jakmile k tomu dojde, máte téměř vyhráno. Plexi se nesmí kroutit - je nutné ho střídavě odlepovat rovnoměrně ve všech rozích po několika milimetrech, jinak hrozí jeho prasknutí.

4. Černé "brýle" bývají nejznečištěnější částí světla. Drží na čtyřech malých (většinou křížových) šroubcích. Po odšroubování ho doporučuji společně s plexisklem umýt teplou vodou a tekutým mýdlem, nebo jiným saponátem.
Plexisklo by zevnitř nemělo být nijak poškozené, alespoň jsem se s tím dosud nesetkal. Po umytí ho stačí zevnitř leštit obyčejnou leštěnkou a bílými ubrousky do chvíle, než zůstane poslední ubrousek čistý (= všechna špína bude pryč). Černý plast lze natřít oživovačem na venkovní plasty, zvláště se mi osvědčily ty s obsahem silikonu, po jejichž použití se časem neobjevují "mapy".

5. Čočku a paraboly čistím výhradně vlhkým hadříkem z mikrovlákna na optiku, prodávají ho v každé optice doslova za pár korun. Pokud tento návod aplikujete i na světla z jiného auta než Coupé, buďte v tomto bodu extrémně opatrní - některá světla (např. Alfa Romeo GTV 916) mají vrstvu pokovení velmi slabou a viditelně jí poškrábe prakticky cokoliv, včetně lehkého otření zmíněným hadříkem na optiku. U Coupé to není takový problém, ale přesto se vícenásobnému otírání parabol vyhněte.
Právě parabola za čočkou bývá největším problémem celého světla a důvodem, proč "to nesvítí" - teplo od žárovky nad ní časem do paraboly vypálí tmavý flek a světlo se nemá od čeho odrážet. Do stran to svítí dobře, ale do dálky ne. Pokus o vyčištění paraboly bohužel často vede k vybroušení ještě většího fleku a dalšímu zhoršení svítivosti. Tento problém většinou dost dobře nevyřeší ani výměna za xenonovou výbojku, protože se jednoduše ani silnější světlo nemá od čeho odrazit. Pomůže jen výměna paraboly, nebo rovnou celého světla. Je-li parabola v pořádku, žárovky nejsou vysvícené a světlo je zvenku i zevnitř čisté, svítí Coupé stejně dobře jako ostatní auta (alespoň v rámci těch, které svítí žárovkou H1).
Z důvodu popsaného v předchozím odstavci je zřejmé, že je naprosto nesmyslné řešit nedostatek světla použitím 100W žárovky, která sice pár hodin o něco lépe svítí, ale vypálení paraboly velmi výrazně urychlí. Do nevypáleného světlometu je z hlediska životnosti pravděpodobně nejvhodnější instalovat xenonovou výbojku, která dosahuje přibližně o 100°C nižší provozní teploty, než halogenová žárovka.

6. Před složením zkontrolujte, jestli je část s optikou přicvaknutá ve všech třech držácích - při neopatrné výměně žárovek mohl kdysi jeden nebo více držáků povolit a světlo se pak v noci za jízdy viditelně "klepe". Stačí ho přitlačit zpět.
Po přišroubování černého plastu doporučuji zkontrolovat, jestli někde na vnitřní straně plexi nezbyl např. zbytek leštěnky, nebo otisk prstu, který umí spolehlivě zkazit pocit z konečného výsledku.
Pokud je všechno bez chyby, stačí plexi vrátit zpět na původní místo, rozehřát lepidlo stejným postupem jako při odlepování a pomalu ho přimáčknout zpět.

 
 

Neručím za žádné škody způsobené použitím návodu:)

 

JP 16VT (pistek.jiri@seznam.cz)