Motory 1.8 16V..díl II - život s 1.8mou :)
Zde popíšu osobní zkušenosti a "jak to vidím já" v porovnání s 2l 16V:) kterej taky vlastním přímo v Coupe a v Tipu SediciValvole.
1.8ma je výrazně menší a lehčí motor, přestože architektura - > rozteče válců, průměry ojničních čepů, délky ojnic, ale třeba i průměry ventilů jsou stejné se starým 2l 16V - dokonce jsem strčil starou kliku do 1.8my bloku, to jen na zkoušku..bohužel je problém v axiálních ložiskách umístěnejch jinde. S úspěchem se dají použít např. šály ze starého 16V v nové 1.8mě atd.. :)
1.8 16V
plusy:
- menší motor
- nemá řemen vyvažovacích hřídelí (nemá ty hřídele, pokud to není něco původem z Lancie)
- modernější
- poctivej, skoro 1" širokej rozvodovej řemen, odpovídajicí počtu ventilů a velikosti motoru...
- bezúdržbové hydroštely (ale zas citlivé na kvalitu oleje, jinak ťukaj a cvakaj... )
- měl by bejt trochu úspornější (sice ve Stilu, ale jezdím kolem 8.5l s těžkou nohou, převážně krátké trasy, kdežto se starým 2L jsem jezdil za 9-10l stejným stylem stejnou trasu)
- je v něm míň věcí co se hejbe a je na něm míň těsnících ploch (nevím jak to ital dokázal)
mínusy:
- řídící systém motoru Hitachi (málokdo ho umí, drahé díly jako např. váha vzduchu...)
- tím pádem méně lidí co tomu rozumí a případně by se v tom chtělo hrabat/upravovat
- horší přístup na díly jako altík/startér
- novější varianty náchylnější na spotřebu oleje
- pro někoho problém s variátorem
-hůře řešené odvětrání motoru (přijde mi i značně poddimenzované..z toho plynou problémy s úniky oleje, jeho spotřebou a profukem válců atd..)
2.0 16V
plusy:
- starej motor, kterej mam stále v oblibě
- vůle ventilů se řešej penízkama - nikdy jsem je nedělal..ani u coupe, ani u tipa, necitlivý na kvalitu a teplotu oleje, takže žádný ťukání a podobný pazvuky ani na 380tkm...
- řj weber marelli, poměrně jednoduchej systém, kde mě zlobila maximálně lambda sonda, nebo palivová pumpa případně popraskaný hadičky kolem sání
- poměrně snadno upravitelnej
mínusy:
-slabej řemen rozvodů - jak z nějaký 1.1čky...
-vyvažovačky a jejich uložení- nebejt vyvažováků neřeknu proti němu ani ň....
-nejde na to sehnat už moc dílů - např, kvalitní termostat
-rozvod oleje pro vačkové hřídele "pavoukama"
Pro oba motory platí, že by při provozní teplotě motoru 90°a cca 90-100°na oleji mělo na volnoběh bejt alespoň 1 bar a spíš 1,5, protože 1 bar je opravdu minimum na hraně. ..pokud je méně, je hotovo, nebo pravděpodobně zaděláno na problém...sežraný vačky minimálně.
Oba mají výměník Voda-olej co umožňuje rychlejší dosažení provozní teploty oleje a líp stabilizuje teplotu oleje (nikdy jsme neměl problém s přehřátím oleje ani u jednoho motoru a to ten 2l je dost upravenej a 1.8ma byla jen lehce). U 2L poměrně spolehlivé řešení se u 1.8 pokazilo tím, že je výměník z Al. slitiny a ta občas praská-takže pokud se někumu ztrácí voda a není to topením, zkuste se podívat k výměníku :)
Motory by měli mít olej na esterový/PAO bázi (oleje skupiny 4 a 5), alespoň 10W40. Oba mají ostřiky pístů, který způsobujou problémy s nízkým tlakem na volnoběh, pokud jsou nefunkční zpětné ventilky (neměli by pustit pod 1,2bar, ale často tečou a dost - příčina je jendoduchá, většinou nečistoty z oleje, takže stačí 90% případů vyprat v rozpouštědle, např. acetonu..) Problém je umocněn tím, že jsou v obou případech na hlavní mazací galerii klikové hřídele, tak si dovedete představit co to znamená..
Pokud je v motoru olej neodpovídajicí kvality tak:
1) motor se zevnitř nečistí a vznikaj různý povlaky (od zlatavýho, po černej mazut) na různejch místech -od nefunkčních plcoh, po funkční , způsobující další problémy..správně motor musí bejt kovově čistej...
2) motor je hlučnej a za tepla se obvevujou pazvuky v podobě klepání hydroštelů atd..
3) tlak oleje je nižší..než by mohl být a z toho plynou další problémy
(více na téma mazání v AJ: http://t124.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=15363 )
Pokud to shrnu - krom spotřeby oleje danou konstrukcí pístu u gen. III jsem u 1.8my dosud neřešil žádnej problém ať už mechanického, či elektrického charakteru... občas u starší generace může fouknout kalsický těsnění pod hlavou...
Osobně, ač jsem zarputilej příznivce klasickýho 2l 16V, tak bych pro znovu úpravy použil 1.8mu, kvůli rozměrům, hmotnosti, dostupnosti dílů, množství a kvalitě použitého těsnění na celém motoru, jen bych použil řídící systém Bosch z Alfy Twinspark, se kterým se dá alespoň pracovat a dá se na to cokoliv sehnat levněji:)
Pro běžné ježdení bych pak váhal mezi 1.8 a 2l 20V a z této 2jky spíš 20V jen kvůli zvuku :) (Měl jsem také Bravo HGT VIS 113kW a R5 je R5:) )
2L 16V už je v dnešní době díky svým mechanickým neduhům spíš pro srdcaře -málokdo má cit (a chuť) ten motor udržet ve vynikající formě...