Motory 1.8 16V..díl III..jdou i upravit?
Rozhodně ano..jen to má svoje úskalí...
Basic:
Základním tuningem je přechod na lepší olej a svíčky dle doporučení výrobce s předepsanou vzdáleností elektrod (nevěřte tomu jak je nastavená svíčka při koupi, chce to spároměrky a jemně doladit..). Nemá cenu experimentovat a kupovat něco drahýho (sám jedu ve svým 2L 16v svíčky za 50kč/ks s nejlepšími výsledky..). Pokud plánujeme nárust stovek PS, a vysoký spalovací tlaky, pak mají lepší svíčky možná smysl.
Dále se můžeme bavit o vyčištění sacího potrubí, klapky/váhy a např. i o sundání vany, víka hlavy a jejich vymytí od humusu:)
Sání:
V dalším kroku je dobré se podívat na sací potrubí a provést např. úpravu v podobě modifikace airboxu (www.fiatcoupe.cz/rady-navody/uprava-serioveho-airboxu ). Úpravu mam za ty roky ozkoušenou a jezdím pouze papírovej filtr..ostatní filtry mě nepřesvědčily svou filtrační schopností.
Výfuk:
Na straně výfuku - pokud je katalyzátor pod autem a ne na svodech, je z části vyhráno- sice se dělají svody Supersprint, ale design větví je podobný a přínos vidím jen v trubkách většího průměru. Se seriovými svody si italové poměrně vyhráli, i když ne tak jako na starým 2L 16V či 8V v ritmu abarth. Pro lepší funkci by mělo smysl prodloužit primární větve někam pod vanu a sekundární aby byly kratší než jsou...dobrým vzorem mohou být svody na starém 2L 16V.
Pokračujeme ze svodů ke katalyzátoru a zde je dilema - zachovat, vyměnit za sportovní nebo zcela vyhodit. Kdo nechce řešit problémy na emisích, ví, že je kat OK a neplánuje brutální nárusty výkonu tak ať kat zachová. Zde lze jen upravit vstup a výstup pro lepší proudění plynů, případně větší průměr, pokud to zbytek potrubí bude vyžadovat.
Sportovní katy jsou kategorie sama pro sebe - z vlastních studií (když jsme řešil co na coupe, kvůli emisím..) a zkušenosti mohu doporuči 200CPSI sportovní kovový katalyzátor. Ten už snese větší teplotní/rázové zatížení a většinou s ním auto mající splňovat Euro 2 projde emisemi, pokud není motor naslepo "vočipován". Čímy vyšší euro norma, tím větší CPSI třeba použít, případně 2 katy.
Holou trubku místo katu nedoporučuju pokud často jezdíte do zahraničí a nehodláte ležet pod autem před STK a emisemi.
Tlumiče doporučuju 2, plně průchozí, absorbčního typu (v rezonančních, či přepážkovejch občas hlučej přepážky..) ideálně značkový koncový tlumič, aby byl přímo na auto, prostřední klidně uni..dle požadované hlučnosti i žádnej:) nebo co největší se vejde.
Potrubí na 1.8mu stačí bohatě 50mm, 54mm je běžný standart a 60mm pokud máme s výkone veliký plány a jdeme přeplňovat, instalovat vačky který budou dělat velký tlakový rázy (zdvih SV v HU od cca 2mm výš..) nebo jinak atakovat cca 200PS
Řj/palivová soustava:
Pokud uvažujete chip, nebo nějak šahat do palivový soustavy, aby bylo palivo po provedených úpravách tam kde má bejt, tak dle infa v mánuálu:
ŘJ koriguje v closed loop režimu dávku paliva v rozmezí +/- 20% ..tj. dokáže o 20% obohatit/ochudit dávku dle údajů naměřených z lambda sondy v oblasti od volnoběhu do cca 4200, dle provozních podmínek (zátěž/teplota motoru). Takže dle AFR měřáku můžete dokorigovat jemně tlak paliva pro zátěž v open loop a řj to v closed loop možná dožene, takže kultura chodu, hospodárnost a emise budou zachovány.
Chip smysl má tak i tak -v open loop režimu bývají seriové motory zbytečně nakrmené (jsou případy i pod 12:1), a předstih má své rezervy - proto se po doladění dá počítat s klasickým nárustem 8-12PS.
Omezovač na 6800 (jiné zdroje píší 7200, ale mě se motor dle diagnostiky vymlátí v omezovači na 6754ot/min..) je poměrně konzervativní, zde by stálo az to 1.8mu pustit vejš -klidně na 7500ot/min s TS vačkama.
Co se týče ovládání/moment otočení variátoru, i s tím by mělo jít pracovat a zde to závisí na individuálním motoru a rozhodně to už musí bejt na brzdě pro najití přesnýho bodu změny natočení sací vačky.
Vstřiky samy o sobě jsou pro staré motory "velký", ale cca 192ccm, nové mají malé tělo (tzv pico) a 226ccm.
Jedno varování - 1.8mu resp. její řj. v čr neumí chipovat skoro nikdo. Jedinej o kom vím, že má nástroje (bavíme se o cca 17000czk minimálně jen v HW co se k řj připojí) se s řj spojit, tak je Bitpowers, ale přístupem "přijeďte do týdne a máte to o 50% levněji" mě poněkud odradily :)) Rozeslal jsem pár emailů s dotazem na úpravu konkrétních řj a pokud nepřišla super nabídka s 50% slevou, tak v lepším případě přišla omluva, že toto auto/tuto řj neumí, nebo nepřišlo nic. Přesto většina firem Coupe(všeobecně Fiaty s touto 1.8mou) má v nabídce.
Mechanika motoru:
Vzhledem k příbuznosti motorů s AR TS je nejjednodušší a nejlevnější úpravou záměna vačkových hřídelí za kousky z 1.8/2l TS.
1.8 16V Fiat: 237 / 235° a 9.00 / 8.50mm
1.8/2L TS AR: 247 / 251° a9.50 / 9.50mm
Rozdíl v době otevření a ve zdvihu je hned viditelný...a na papíře Fiat vs. Alfa to dělá cca 10-14PS.
Doporučuju naplánovat s výměnou rozvodů a hlavně pozor na poškození snímače otáček vačkového hřídele. Zároveň se musí vyměnit rozvodové kolo na výfuku, jinak je záležitost PLUG&PLAY.
Po výměně doporučuju projet s širokopásmovou lambda sondou/nebo minimálně diagnostikou a zkontrolovat bohatost směsy a dobu otevření vstřiku. Pokud bude palivo výrazně mimo, prověřit benzínovou pumpu a pokud je OK, doladit buĎ v ECU, nebo na regulátor tlaku paliva..
Další kroky:
zde se dostáváme k nákaldnějším úpravám, do kterých se bude pouštět asi málokdo
NA cesta:
1) úprava hlavy a vačkových hřídelí na jiné parametry.. zde není co dodat.. klasická, poměrně nákladná úprava, kterou by měl dělat člověk co ví co dělá a má na to strojní vybavení... šmrdlání smirkovým kotoučkem v kanále jen tak nemá smysl...chce to komplexní přístup..pak je vhodný popřemejšlet o tom jak bude vypadat sací potrubí a jestli to vejfuk zvládne
2) spodek motoru - písty jsou v serii lehoučký, v případě Tček z poslední generace velmi lehoučký, takže důvod proč měnit písty je prostej - buď změna Kompresního poměru a plány, že motor bude točit mrtvici 5000 a vejš (s koncem někde 8-9tis, co daj rozvody, vačky..). Pro ojnice platí to samý co pro písty... pokud budu točit vysoko, je vhodné o nich přemejšlet.. minimálně o lepších šroubech. U "T" pístů gen. III bych vyvrtal alespoň dodatečné otvory pro odvod oleje (to i v případě, že musej z nějakého důvodu ven..)
Zde je dobré zmínit i to, že 1.8ma je vlastně 1747ccm, tj se vejde do třídy 1750, pokud to někde existuje, pokud ne a chceme jít s objemem vejš, je dobrý jít třeba na úroveň 1800ccm (83mm a kousek..třeba dopočítat, já sem línej), blok snese vyvrtání až na 84, kam se vrtají přeplňované 5 válce.
Pokud to nestačí, je tu i cesta 2l... kterou jsem se vydal a o který napíšu článek...
3) ke všemu patří úprava ECU.. pokud se hodlám (resp. umím a mám na to vybavení) vrtat v serii, můžu, přídavné ecu Hitachi nemá rádo. Pokud vybírám jinou ECU, je možnost hodit na klikovou hřídle Trigger Bosh 60-2 zubu z alfy, se kterým si bede rozumět kdejakáaftermarket řj, nebo Bosh s alfy a patřičnou úpravou map. V serii mají Fiatí 1.8my Trigger "Subaru" s 6ti symetricky umístěnými zuby ve 2 skupinách , kdy jeden zub je na 95°před HU, další na 65° a poslední na 10° (pokud mne paměť neklame)
Přelňování:
Fouknout do 1.8my možný je... V německu Novitec dělal Kit za cca 100czk s navýšením výkonu na 200PS. V anglii se dělaj kity na Alfy -všeobecně známo za velký peníze ale ne valné kvality...s přídavnou ecu řídící přídavný vstřik a zkracující předstih v boost režimu.
Z čeho se asi turbokit skládal, nebo by šel do coupe poskládat (a já cca plánoval pro stilo, kde bych se zastavil na řízení motoru a komunikací řj se zbytkem auta-na tom se zastavil asi i Novitek, protože už do Punta HGT nic takového nenabízel ):
- Svody JTD 16V bez integrovaného turba
- al. sací potrubí s lištou a regulátorem, vstřiky 16VT
- vhodný IC a tlakové potrubí (kompletní tlakové vedení a IC z 16/20VT)
- turbo (třeba T25/T3/T28) + případnej adaptér na svody
- chlazení oleje z 16/20VT+ adaptér pod filtr s termostatem
- plechový těsnění pod hlavu požadovaný vejšky (na zakázku) pro dosažení nižšíhoKP
(pro větší životnost a výkony: ojnice z 20VT, díky velkýmu pístnímu čepu, písty na zakázku pro požadovanej KP-do seriovejch díky síle dna 5mm nejde udělat hlubší kapsa, lze dát sací vačku z 2L ponechat seriovou 1.8 na výfuku -kombinace 9,5/8mm sání výfuk je asi některým povědomá např. z úprav 16VT :))
- ECU pro řízení...novitec měl pro coupe přídavnou ECU, ale jen pro starý generace motorů