Úprava seriového airboxu

Pokud chce někdo z vás zvýšit chuť motoru do otáček , změnit jeho zvuk a nechce se mu kupovat sportovní vložky nebo rovnou přímé kity, může realizovat snadnou úpravu sériového airboxu.

Nejprve trochu teorie. Výrobci aut jsou omezeni všemožnýmy normami - k nim patří i normy hlučnosti, a tak je nutné utlumit jak sání tak výfuk, aby auto vůbec prošlo homologačními testy. Proto jsou auta lidově řečeno "přidušená". Úpravcům toto nestačí a tak sání různě upravují. Základní pravidlo říká, že před filtrem (či škrtící klapkou) musí být "otevřený objem", ze kterého motor může dostávat dostatek vzduchu v co nejkratším čase. Jakékoliv omezení  má za následek  zhoršenou akceleraci motoru, jelikož  motor musí přes restrikce nasát potřebné množství vzduchu.

Toto se ale neslučuje s požadavky na velkoseriové výrobky uzavřených airboxů a dlouhých sacích trubek a tak zde nastává volný prostor pro různé úpravce.

Někteří se spokojí pouze s bavlněnou náhradou papírové vložky do seriového airboxu - zde ovšem nastává stejný problém jako při použití papírové vložky. Lepším, ale dražším řešením je bavlněný kužel renomovaného výrobce, občas dodávaný v kitu na dané auto i s hadicema a stínícíma přepážkama. Cena těchto kvalitních kitů ovšem neodpovídá výkonovému nárustu. O levných bavlněných filtrech za 500,- se nezmiňuji ..to už člověk může naolejovat silonku a dát ji místo filtru...

Proto jsem se jednoho dne před čtyřmy roky (jo toto letí..) po přečtení podobného článku na anglickém coupe clubu rozhodl rozvrtat airbox.Jak úprava ve finále vypadá vidíte na fotce:

www.fiatcoupe.cz/direct/data/articles/rady-navody/uprava-serioveho-airboxu/dscf1369.jpg

 

Úprava spočívá ve vytvoření 6 děr o průměru 30-32mm ( 4 nahoře, 2 dole - rozteč 50 mm) do boku airboxu a v případě atmosferických verzí odstranění potrubí před airboxem a jeho náhrada vhodnou trubkou, aby to k něčemu vypadalo ( např. basreflexovým nátrubkem 80mm).

Díry lze různě kombinovat a měnit průměry -dokonce se lze setkat s obnaženým filtrem a pouze plastovým rámečkem držícím filtr. Toto je osvědčené řešení, které když se dobře udělá vypadá tak jako by to bylo odjakživa. Díry vytvoříme truhlářskými vykružováky a "odjehlíme".

Je dobré si sehnat druhý neupravený airbox , pro případ výměny upraveného za sériový a vhodně zamezit přístupu nečistot od podběhu.

Následkem této úpravy se seriovým papírovým filtrem ( na Coupé 2.0 16v bez turba) byl rychlejší nástup do maximálních otáček, lepší zvuk - stejné chování jako přímý kit , lze ještě upravit sportovní vložkou, náklady na pořízení této úpravy jsou minimální, ale efekt je znát.

EDIT 2016:

Z diskuze na FCC.UK po delší době plyne, že tato úprava stačí do úrovně cca 300PS, pak se začnou projevovat větší tlakové ztráty v potrubí za filtrem a dojde k poklesu výkonu o pár jednotek kW.

Za další - po změně pravidel na STK a emisích toto může být jediná "legální" varianta úpravy sání :) při posuzování úprav motoru a zařízení upravujících emise... viz. směrnice na stránkách mdcr.cz pro posuzování stavu motoru.